Ga naar inhoud
MAP

Inspiratieverhaal: Op Elfstedentour in Workum - deel 3

| Lydia van OntdekjePlekjenl.nl

Ik mocht weer op tour! De tocht vervolgt zich naar Workum, waar ik mijn tweede stempel hoop te halen! Workum is een gezellige en historische stad, gelegen aan het IJsselmeer. Wat mij gelijk opvalt zijn de vele historische gevels, wat een genot om naar te kijken! Ik ben zelf wel een aantal keren in Workum geweest voor fotoshoots, maar ik heb de stad nog nooit echt goed bekeken, dít is mijn kans om Workum beter te leren kennen en daar heb ik zin in!

Lydia is gek van Fryslân, fotograferen en nieuwe plekken ontdekken. Samen met haar vriend, kids en hond komt ze op de mooiste plekken die ze graag met je deelt! In de herfst en winter ging ze op tour langs langs alle Elfsteden. Volg hier haar avonturen!

Ontdek Elfstedenstad Workum

B&B Loft

We mogen deze keer slapen bij B&B Loft aan de rand van de stad. Baukje was gelijk enthousiast over onze tour en verwelkomt ons dan ook graag in hun zelf verbouwde schuur. De B&B is ruim, heeft een grote keuken, een geheel nieuwe badkamer en boven op zolder heb je een hele grote ruimte om te slapen, te relaxen én te genieten van het schilderachtige uitzicht! Wat een plaatje zeg. Bij onze aankomst vonden we een welkomsttasje van Natuurvol; ontzettend lief en leuk!

De B&B is echt van alle gemakken voorzien, zelfs voor een langer verblijf is het ideaal want je kunt er ook koken en wassen. De hond mag ook mee naar Loft dus wij nemen Sjef dit keer mee op avontuur. Baukje en Diederick wonen achter de B&B en het plekje ligt aan open vaarwater. Je mag van hen altijd een sup, kano of boot huren, dus je vaart zo het open water op of je geniet van de Elfstedenroute door Workum heen.

Lydia samen met hond bij het bord van Workum uitzicht vanuit de b&b Loft in workum op een zonnige herfstdag.

Pontjes route

Wij komen aan met prachtig weer, in de middag ben ik samen met vriendin Angelique op pad. We gaan op pad met een fiets van Camping Sudersé, gelukkig zijn deze elektrisch want het waait behoorlijk. Omdat er in Friesland een aantal pontjes zijn die deze winter door varen willen wij dat natuurlijk ervaren. We fietsen een deel van de route Pontjes fietsroute 'wind in de rug'. Bij het pontje van Nijhuizum gaan we lekker in de luwte zitten om een broodje te eten, het lijkt wel lente! Daarna stappen we weer op onze stalen ros richting Workum. Een heerlijk tochtje!

Bekijk alle pontjes routes
Selfie van Lydia en Baukje op de fiets een stel stapt op de pont met fietsen op een zonnige herfstdag

El Cafetin

Als we terugfietsen hebben we windje mee, in Workum doen we een heerlijk bakje koffie en een taartje bij El Cafetin. Dit bijzondere concept is echt een bezoekje waard. Met enorme passie maakt Horacio de lekkerste koffies, met vers gebrande koffiebonen uit Midden- en Zuid Amerika direct ingekocht bij lokale boeren. En het interieur is ook zo leuk bij El Cafetin, wat een heerlijke vibe!

Barista aan het werk bij El Cafetin in Workum Lydia schenkt een drankje in, in El Cafetin in Workum

Het strand van Workum

Na ons koffiemomentje besluiten we rond zonsondergang richting het strand en de vuurtoren van Workum te fietsen. Het strand (echt super leuk in de zomer om te zwemmen!) noemen ze “it Soal”, een prachtige plek net buiten de stad waar je heerlijk kunt genieten. Nu is het natuurlijk herfst, geen zwemweer, maar wel mooi weer om te kitesurfen (of om ze te bekijken). Iets verder wandelen we naar het uiterste puntje, waar je tegenover de vuurtoren komt te staan. Ze draagt de bijnaam het toarntsje (torentje), heel passend bij de witte vierkante bakstenen toren. En met haar negen meter is de vuurtoren van Workum niet heel hoog. De vuurtoren wordt nu verlicht door elektrische lampen die op zonnecellen werken. Ieder jaar wordt voor het eerst skûtsje dat terugkomt van de lokale Strontrace zoals vanouds het vuur op de toren aangestoken. De vuurtoren is ook 1 van de 7 schatjes van Workum.

Bekijk alle 7 schatjes van Workum
De vuurtoren van workum in de namiddag Strand van Workum in de middag op een herfstdag

Versmarkt de 3 ambachten

Na een lange dag buiten val ik heerlijk in slaap… De volgende ochtend wacht ons een uitgebreid ontbijt van Versmarkt de 3 ambachten, wat een verwennerij! Heel leuk trouwens, want in een oud schoolgebouw hebben zich een bakker, slager en een kaasboer gevestigd; ideaal combinatie als je het mij vraagt.

Meer over de Versmarkt 3 ambachten
Lydia snijd een broodje open aan de ontbijttafel Goed gevulde ontbijttafel van De 3 ambachten in Workum

Zoveel te zien en doen

Mijn vriend Tjeerd is gisteravond aangekomen in Workum en deze ochtend genieten wij samen met Sjef van ons uitzicht, de zon die opkomt en de vogels die wakker worden. Ik besluit een stukje te gaan longboarden in de omgeving, want het is hier zo stil en mooi! Nadat we uitgecheckt hebben gaan we te voet Workum verder verkennen. We lopen natuurlijk langs de fontein,de blazerhaven en het Jopie Huisman museum. Het is zonnig weer en ik besluit nog even de stad van boven te bekijken met mijn drone. Workum is echt verrassend, gastvrij en overal is wat te zien en te beleven. Bij toeval ontdekken we nog een leuk wandelpad, “De Tillefonne”, dit is een historisch kerkenpad met 8 bruggetjes tussen de dijk van de voormalige Zuiderzee en de stad Workum.

Ontdek meer over Workum
De Blazerhaven op een mooie heldere herfstdag. Lydia is in de ochtend met hond Sjef aan het longboarden in Workum

Tweede stempel

Al met al weer heel veel gezien en beleefd. Wij hebben genoten van Workum en ook Sjef genoot zichtbaar. De tweede stempel is binnen! Op naar nummer 3!

tweede stempel van de elfstedentocht is binnen

Wil je zelf op Elfstedentour? Ontdek hier meer over 7 van de Elfsteden. Wist je dat je met gemak twee of drie steden kunt bezoeken tijdens een weekendje weg? Kom langs en ontdek de rijke historie van de Elfsteden! Om van stad naar stad te reizen pak je de fiets, de boot, echopper, trein of bus: een belevenis op zich!

Benieuwd naar deel 2 van de Elfsteden tour met Lydia? Bekijk het inspiratieverhaal hier.

Zoek & boek

Reisgezelschap

Schijf je in voor onze nieuwsbrief.

Ontvang tips, de evenementenkalender en aanbiedingen van VVV Waterland van Friesland.