Ga naar inhoud
MAP

Resultaten Open Museum Maand 2023

De musea in Waterland van Friesland worden, in tegenstelling tot musea in de grote steden in Nederland, in de zomer het allermeest bezocht. In november daarentegen is het over het algemeen rustig. Zonde, want ook dan zijn de musea perfect om de innerlijke horizon te vergroten. Zeker voor eigen inwoners, die vaak voorbijkomen maar nog nooit binnen zijn geweest. Heel november was er daarom de Open Museum Maand. Een initiatief van VVV Waterland van Friesland, georganiseerd samen met 15 musea uit de regio Zuidwest Friesland. Na afloop van deze mooie maand, nemen we je graag mee in de resultaten die zijn behaald.

cultuur ondersteunen

Het jaar 2022 was een slecht jaar voor de musea in onze regio. Het weer was té mooi voor een museumbezoek. Wanneer de musea in Waterland van Friesland vooral in de zomer bezocht worden, is dit van grote invloed. Ook gaven alle musea aan dat er weinig bezoek komt uit eigen regio. Blijkbaar slaat men wat 'om de hoek is', sneller over. Met de Open Museum Maand stimuleerden we inwoners en ook toeristen om de musea in november te bezoeken. In de zomer van 2023 gingen we al met gastheren en gastvrouwen van logiesaccommodaties de musea bezoeken. We creëerden ambassadeurschap en meer bekendheid over de musea onder de inwoners en toeristische ondernemers. Met de Open Museum Maand campagne is een nieuwe doelgroep aangeboord, inwoners ontdekten dat er ontzettend veel te beleven is dichtbij. Dat je zelfs op museumtoer kunt gaan door een paar musea te combineren op een dag voor een compleet dagje uit. Sommige musea hebben hier nu al profijt van: bij het Afsluitdijk Wadden Center kwamen in december al de eerste gasten terug. Zo ondersteunden we niet alleen financieel de musea, maar hebben we een beweging in gang gezet. Met mogelijk grote effecten op de lange termijn. En dat is hard nodig voor de culturele sector die door corona pittige jaren achter de rug heeft, en ook de nodige uitdagingen kent voor de toekomst, zoals ook te lezen in dit artikel.

Wij hebben met onze 14 collega musea altijd geprobeerd om gezamenlijke acties op te tuigen. Dat liep altijd uit op niks. Jullie hebben dit toch maar ff geflikt. Petje af en grote complimenten aan VVV Waterland van Friesland.

Pieter Bootsma, schaatsmuseum Hindeloopen

Inwoners profiteerden

Door ons vooral te richten op eigen inwoners, stimuleerden we een doelgroep die normaal gesproken niet naar een museum gaat en/of niet bekend is met de schatten die in hun eigen regio te vinden zijn. Dit zorgde voor nieuwe ambassadeurscreatie voor de eigen cultuursector van inwoners/gastheren/gastvrouwen van de regio. Museumbezoek en cultuur is voor iedereen. Maar het is niet voor iedereen vanzelfsprekend of direct toegankelijk. Denk aan sociale minima, mantelzorgers en senioren. Er ontstond als vanzelf een positief sociaal effect door de Open Museum Maand. Zo gingen er bewoners van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers uit gemeente De Fryske Marren met elkaar naar het museum. En ging een groep senioren vanuit hun kerk op culturele ontdekkingstocht. Ook de vrijwilligers van de Voedselbank maakten er met elkaar een uitje van.

We zagen in het museum meer mensen uit de buurt en gezinnen, maar ook meer mensen met een migratie-achtergrond zoals bewoners van het AZC en leerlingen van een inburgerklas.

Arjanne Nijp - Fries Scheepvaart Museum

Bezoekersaantallen

Bezoekers Open Museum Maand 2023: 38.088

Bezoekers musea in november 2022: 7.361

Bezoekers uit Waterland van Friesland: 44%*

Bezoekers uit Friesland: 83%*

Bezoekers van buiten Friesland: 17%*

 

*Op basis van de respondenten van het bezoekersonderzoek

We waren zwaar onder de indruk van de goed gevulde ruimten en uitgebreide, interessante collecties. Als Friezen stemt dit ons trots!

Familie Schut uit Drachten

brede welvaart

Onbekend maakt vaak onbemind. Waterland van Friesland staat vooral bekend om vakanties die draaien om watersport. Toch is er op het gebied van cultuur veel te ontdekken. Ook inwoners zitten vaak in het stramien van recreatie tussen april en oktober. Juist de cultuur en museumsector is heel geschikt voor het laatste kwartaal van het jaar. Doel van de Open Museum Maand was dat inwoners anders naar de mogelijkheden van recreëren in de winter gaan kijken. Tegelijkertijd is de campagne ook een tegenhanger van het idee dat in ons gebied in de winter alleen rust en ruimte te vinden is. Er is van alles te doen. Het is fijn wonen, werken én ondernemen in ons gebied. Kortom, er is brede welvaart en musea leveren hier een bijdrage aan. Brede welvaart is nog moeilijk te meten, maar de reacties vanuit het bezoekersonderzoek geven aan dat de Open Museum Maand door eigen inwoners zeer goed gewaardeerd is.

De Tiid Bolsward

Wij hebben overdag echt gemerkt dat we het een stuk drukker hadden dan normaal in november. Veel mensen kwamen langs om te lunchen of voor een bakje koffie met stukje gebak.

Sanne Tichgelaar - Restaurants Folkerts uit Workum

Inzichten bezoekersonderzoek

39% van de respondenten was man, 59% vrouw en 2% vulde 'overige' in

De gemiddelde leeftijd van de responenten was 59 jaar

85% van de respondenten zou de Open Museum Maand aanraden

98% van de respondenten ziet de Open Museum Maand graag als terugkerend evenement

70% van de respondenten heeft een museum bezocht wat ze anders niet snel bezocht zouden hebben

44% gasten verwacht in de toekomst vaker (betaald) een museum te gaan bezoeken

93% van de bezoekers verwacht waarschijnlijk tot zeker het bezochte museum nogmaals te gaan bezoeken

Het bezoek kreeg gemiddeld een cijfer van een 9,1

Wat waren we verrast. Niet omdat het gratis was maar zo interessant. We hebben onverwachts echt veel geleerd.

Beate uit Haarlem

Campagne webpagina

Via de URL museummaand.frl konden bezoekers op onze website bekijken welke musea bezocht konden worden. Ook kon de waardebon gedownload worden, de routes bekeken worden en de speciale Uitagenda voor de musea. Want er waren ook musea die speciale programmering hadden tijdens de Open Museum Maand. Deze pagina en alle andere pagina's over de musea zijn vooraf en tijdens de Open Museum Maand goed bezocht met 99.372 bezoeken.

Bekijk de pagina

Bereikcijfers online campagnes

Aantal bezoekers pagina's rondom Open Museum Maand 99.372 bezoeken (sessies)

Bereik Google ads: 2,6 miljoen vertoningen, CTR rond 1% (landelijk gemiddelde is 0,2/0,3%)

Bereik social media advertising: 2,1 miljoen vertoningen bij VVV Waterland van Friesland, 108.692 bij Visit Friesland

Bereik social media organisch: 225.591 accounts bij VVV Waterland van Friesland, 26.973 bij Visit Friesland

Banners omropfryslan.nl: 1.156 clicks

Email nieuwsbrief VVV Waterland van Friesland 2x: 2.600 abonnees, 55% gemiddelde open rate

Email nieuwsbrief Merk Fryslân 2x: 22.000 abonnees, 40% gemiddelde open rate

Influencers met bekende Friezen

Vijftien bekende Friezen bezochten afgelopen zomer alvast de musea. Onze mediapartner Groot Media regelde voor ons de bekende Friezen, fotografie en copy. Samen publiceerden we de blogs van de bekende Friezen op onze websites en social media kanalen. Ook werd er online campagne gevoerd met de blogs van de bekende Friezen. Zo bezocht Epke Zonderland het Woudagemaal, Sylvana IJsselmuiden het Modelspoormuseum en Marijke Roskam Museum De Tiid. Deze blogs kunnen ook na de Open Museum Maand gelezen worden en een reden zijn tot museumbezoek.

Bekijk de blogs van bekende Friezen
Epke Zonderland in het Woudagemaal Lemmer

Hoe kun je nu zóveel gevoel in een geschilderde broek, hemd of sokken leggen? En toch krijg ik dat gevoel elke keer weer als ik die schilderijen bekijk. Want dat is z’n kunst, dát gevoel weergeven.

Foppe de Haan over het Jopie Huisman Museum

inzichten bezoekersonderzoek

3% van de respondenten kwam alleen, 14% met familie, 13% met gezin en kinderen, 50% met partner, 7% met vriend(inn)engroep en 7% vulde overig in.

Redenen van respondenten om juist in november een museum te bezoeken:

- 79% vanwege gratis toegang

- 18% door extra programmering

- 8% vanwege aanbod voor kinderen

- 38% is geïnspireerd door promotie over het museum

- 16% volgde aanbevelingen door vrienden, familie en kennissen

- 3% kreeg een aanbeveling van een gastvrouw/-heer van zijn/haar accommodatie

- 4% vanwege de routes langs de musea

- 19% omdat een museum nu open was in november en normaalgesproken niet

 

Open Museum Maand arrangementen

Onze leden met een logiesaccommodatie konden partner worden van de Open Museum Maand. Een webpagina met alle partners in combinatie met de Open Museum Maand werd gepromoot buiten Friesland. Men kon een Open Museum Maand arrangement boeken: een overnachting met korting, gratis museumbezoek en een gratis stadswandeling. Dit was te boeken via de ondernemer en grotendeels ook via ons zoek en boek systeem. Via een speciale actietoevoeging werden deze arrangementen zichtbaar op onze website.

We waarderen de Open Museum Maand enorm! Niet alleen om het succes, maar de kwaliteit, communicatie, de laagdrempeligheid en dat zó buiten het reguliere seizoen.

Marjet van Veelen, verhuurder Waterhuis Boppe en Zusje van Boppe in Elahuizen

conclusies herkomst bezoekers

Wat opvalt is dat bijna 17% van de bezoekers van buiten de provincie komt. Nu zou je hierin verwachten dat het grootste gedeelte van deze bezoekers uit een aangrenzende provincies komen. Maar dit is niet het geval. Het aantal bezoekers aan de Open Museum Maand van buiten Friesland is redelijk gelijk verdeeld waarbij Zuid Holland (17% van de bezoekers van buiten Friesland) en Gelderland (16%) koploper zijn en Drenthe (5%) en Flevoland (6%) juiste de minste bezoekers leverden.

Alleen bezoekers die overnachten (geen dagrecreatie) hadden recht op gratis toegang. De Open Museum Maand laat zien dat bezoekers uit heel Nederland gebruik hebben gemaakt van een gratis bezoek. Voor toekomstige seizoen verlengende evenementen in combinatie met een overnachting is heel Nederland, en qua reistijd ook een gedeelte van Duitsland een prima doelgroep.

blijvende verbinding

Speciaal voor de Open Museum Maand zijn er vijf routes ontwikkeld om de musea te bezoeken. Zo konden de musea tijdens de Open Museum Maand met de (elektrische) auto of camper bezocht worden. Maar bij mooi weer, kon men ook fietsen of wandelen. Daarom hebben we fietsroutes, een wandelroute en een autoroute ontwikkeld langs de musea. Want de Museumtoer is bedoeld om te genieten door je te verdiepen in kunst, cultuur én natuur. Zo maakten we een blijvend verbindende structuur. De autoroute wordt hierbij gezien als icoonroute: alle musea zijn met elkaar verbonden. Alle routes worden ook na de Open Museum Maand gebruikt.

Bekijk de cultuurroutes

Elk weekend planden we museumuitjes. We gingen echt op 'museumtoer'. Op een dag bezochten we soms wel drie musea. We hebben genoten!

Broers en zussen Hoekstra - Lemmer

bustours

Ondernemers van logiesaccommodaties, gastheren en gastvrouwen lieten we afgelopen zomer gratis op museumtoer gaan met de bus. Zo zorgden we voor meer kennis bij deze doelgroep over de musea bij hen in de buurt en ambassadeurscreatie. We vragen logiesaccommodaties om de Open Museum Maand te promoten bij hun potentiële gasten, zodat deze in november een bezoek gingen brengen aan Waterland van Friesland met overnachting.

Bekijk het verslag van de bustours
Museum bustour dag 1

Ik was in drie van de vier musea nog niet eerder geweest en ben zelf enthousiast. Nu kan ik uit de eerste hand vertellen hoe leuk ze zijn.

Nelly Zuidam van Recreatiebedrijf De Koevoet uit Teroele

conclusie kans op herhaalbezoek

71% van de bezoekers wil ‘zeker wel’ nogmaals een museum bezoeken en 22% ‘waarschijnlijk wel’. Combineer dit met het gegeven dat 70% van de bezoekers een museum heeft bezocht wat ze normaal gesproken niet snel bezocht zouden hebben. Dat betekent dat ruim 27.000 mensen een museum bezocht hebben dat ze anders niet snel bezocht zouden hebben. Van deze 27.000 bezoekers verwachten ruim 25.000 waarschijnlijk tot zeker nogmaals dit museum nogmaals te gaan bezoeken. Dit terwijl ze in eerste instantie dit museum niet zo snel bezocht zouden hebben.

Open Museum Maand in de media

Volgend jaar weer?

Van de Open Museum Maand willen we mogelijk een terugkerend evenement te maken. Wil je je waardering voor de Open Museum Maand uitspreken of een tip geven? Laat het ons weten door een mail te sturen naar info@waterlandvanfriesland.nl.

Museum Sloten toverlantaarns

Bekijk de aftermovie van de Open Museum Maand

De Open Museum Maand is een initiatief van VVV Waterland van Friesland. De Open Museum Maand werd georganiseerd samen met de vijftien deelnemende musea met ondersteuning van gemeente Súdwest-Fryslân, gemeente De Fryske Marren, het Nederlands Bureau voor Toerisme, de Toerisme Alliantie Friesland (TAF), Visit Friesland en de Provincie Friesland.

Ook interessant om te bekijken of te lezen:

Zoek & boek

Reisgezelschap

Schijf je in voor onze nieuwsbrief.

Ontvang tips, de evenementenkalender en aanbiedingen van VVV Waterland van Friesland.