Ga naar inhoud
MAP

24 uur in Akkrum

| Lydia van OntdekjePlekjenl.nl

Op avontuur in Akkrum en omgeving

Mijn camera is opgeladen, de tassen zijn gepakt en ik heb er weer zin in! Ik ga in 24 uur Akkrum en omgeving verkennen en beleven. Akkrum staat bekend om het mooie dorpse karakter met veel water rondom. Daarom neem ik natuurlijk mijn sup ook mee. Storm Poly raast wel over het land maar hopelijk kan ik morgenochtend nog even het water op.

Lydia is gek van Fryslân, fotograferen en nieuwe plekken ontdekken. Samen met haar vriend, kinderen en hond komt ze op de mooiste plekken die ze graag met je deelt!

Lees hier Lydia's belevenissen

Blokhut Sparjebird

Mijn tour begint dit keer niet in Akkrum zelf maar op zo’n 20 minuten rijden van Akkrum, bij Blokhut Sparjebird. Blokhut Sparjebird vind je op een idyllisch plekje midden in de bossen van Hemrik, vlakbij Drachten. Vanmiddag bezoek ik het museum in Drachten dus lunchen bij Blokhut Sparjebird leek mij ontzettend leuk en lekker. Voor mij een heel bekend plekje want ik run het samen met mijn vriend Tjeerd. Het is erg leuk om hier eens heen te gaan en het restaurant als toerist te beleven.

Storm Poly gaat ondertussen aardig tekeer en op het terras liggen overal takken en bladeren. Binnenin De Blokhut zitten we veilig, en samen met vriendin Marianne eten we een heerlijke lunch en genieten we van de fijne sfeer en ambiance. Blokhut Sparjebird is een magische plek. Het ligt verscholen tussen bomen en tussen al dat groen en de fijne sfeer in De Blokhut zijn wij heerlijk aan het relaxen. Wat een goed begin van deze mini-trip!

Meer informatie over De Blokhut
Blokhut Sparjebird Lunch in Blokhut Sparjebird in Hemrik

Dr8888

We rijden naar Drachten toe om daar een bezoek te brengen aan Museum Dr8888 en VVV Drachten, een mooie activiteit voor een stormachtige dag! Door de storm is het helaas niet mogelijk om een tour door Drachten te doen, dat vind ik jammer want ik had wel meer willen weten over Drachten. Bij de VVV heb ik in ieder geval leuke tips gekregen van medewerker Janneke voor een bezoek aan Drachten!

Ik heb hier op de middelbare school gezeten, maar toen had ik niet zoveel met Drachten. Des te nieuwsgieriger ben ik nu naar Drachten en de geschiedenis ervan. Het museum is gevestigd in een oud klooster en ziet er vanaf de buitenkant echt prachtig uit! Ook het museum zelf is een aanrader. Er is momenteel (t/m 24 september!!) een hele mooie expositie van Kurt Schwitters en ik word overladen door verhalen van de gebroeders Rinsema uit Drachten. Ik leer deze middag veel; over Dada in de regio van Drachten en ook over de geschiedenis van Drachten. Ook zeer interessant is het stuk over Merzbau; wat een creativiteit! En ik leer over het ontstaan van de Papegaaienbuurt in Drachten, een kleurrijke wijk waarvan de woningen in primaire kleuren zijn geschilderd. Wist je dat de kozijnen 2 jaar na dato alweer wit en groen geverfd zijn omdat het zoveel stof deed opwaaien?

Bezoek Museum Dr8888
Museum Drachten Museum Dr8888 expositie

Op naar Akkrum

Na m’n bezoek aan het museum wordt het iets droger en rijden we vanuit Drachten naar Nes. Nes is verbonden aan Akkrum, ze noemen het dan ook wel een ‘tweelingdorp’. Ik heb er zin in want hier in Nes slapen we op een heel bijzonder plekje. Namelijk in een watertoren! Dit soort plekjes vind ik altijd reuze interessant, vanwege de geschiedenis, de architectuur en natuurlijk het geweldige uitzicht!

De grote watertoren is al vanaf grote afstand zichtbaar en naarmate ik dichterbij kom wordt de toren alleen maar imposanter. De lift brengt ons naar de tweede verdieping, dan nog een stukje met de trap en dan word ik verrast met een geweldig uitzicht! Deze watertoren heeft 2 suites die je kunt huren als hotelkamer. Elke suite heeft veel ruimte met een eigen kitchenette en een groot 2-persoons bubbelbad.

Boek de Watertoren
Watertoren in Nes-Akkrum

Lekker eten bij De Koken

We settelen ons in de hotelkamer, frissen ons op en lopen dan vanaf de watertoren door Akkrum heen naar restaurant “De Koken”. Een klein restaurantje aan de haven van Akkrum waar je, als het mooi weer is, echt heerlijk op het terras kunt zitten. Helaas is dat heerlijke weer er nu nog niet, dus pakken wij een plekje binnen en kletsen gezellig wat. We proeven van de relaxte sfeer die er hangt. En van de heerlijke pizza die we eten! Het is er klein, maar voelt aan als thuis! We hebben hier een -heerlijke- avond!

Meer informatie over De Koken
Pizza bij Restaurant De Koken in Akkrum Restaurant De Koken in Akkrum

Regenboog boven Akkrum

Na het eten bij De Koken lopen we nog een stuk van de kunstroute die je in Akkrum kunt wandelen: de 'Slach trock Akkrum'. Dit is een wandeling van 4 kilometer en onderweg zie je allemaal mooie kunstwerken. Tijdens deze wandeling zien we een prachtige regenboog aan de hemel. Wat een cadeautje na deze stormachtige dag!

Bekijk de wandelroute

Suppen naar Terherne

Ik zwaai mijn vriendin deze ochtend al uit en besluit om de dag sportief te beginnen. Ik ben blij dat ik de sup mee heb genomen. Het is nog een beetje frisjes maar prima weer om het water op te gaan. Het waterrijke Zuidwest Friesland is zo mooi! Ik stap in Akkrum op de sup en sup richting Terherne. Onderweg zie ik uitgestrekte weilanden en is er volop stilte om mij heen. Onlangs was ik 24 uur in Terherne en daar zijn ook heel wat leuke dingen te doen. Als je dat wilt weten lees dan de blog waarin ik je meeneem naar Terherne!

Lydia op de sup tussen Akkrum en Terherne

Lunch bij Beachclub Sneek

Ik heb een heerlijke ochtend op het water. Wanneer ik terug ben bij de auto rijd ik richting Sneek. Ook weer op ongeveer 15 / 20 minuten afstand. Akkrum is dus ideaal gelegen in het midden van Friesland. Ik blijf in de sfeer van water deze 24 uur want ik ga lekker lunchen bij Beachclub Sneek. Een heerlijke plek aan het Sneekermeer én op deze inmiddels zomerse dag een perfecte plek om af te koelen. Ik zit heerlijk op het terras te genieten van deze mooie plek, de bootjes varen af en aan en het uitzicht is geweldig.

Bezoek Beachclub Sneek
Beachclub Sneek lunch

Laatste blik op het water

Ik wandel nog een klein rondje richting de pont van het starteiland en werp een laatste blik op het Sneekermeer. In de verte zie ik een zeilboot en een aantal bootjes varen. Dit is genieten en dat was het de hele 24 uur! Met een blij hart en opgeladen batterij sluit ik deze mini-trip, die nog best wat langer had mogen duren;-), af. Tot de volgende keer!

Zeilboot op het Sneekermeer

Zoek & boek

Reisgezelschap

Schijf je in voor onze nieuwsbrief.

Ontvang tips, de evenementenkalender en aanbiedingen van VVV Waterland van Friesland.