Externe projecten en publicaties
Zowel op landelijk als op provinciaal niveau wordt er hard gewerkt aan Nederland als toeristische - en recreatieve bestemming. De ambitie van onze provincie is om in 10 jaar tijd tot de top 10 van bestemmingen in Nederland te behoren voor zowel het binnen- en buitenlandse toerisme. Om de Friese gastvrijheid naar een hoger niveau te tillen, investeren diverse organisaties, gemeenten en de provincie de komende tijd daarom in kwaliteit, marketing en toeristische data. Je vindt hieronder diverse publicaties die we graag met je delen en de organisaties waarmee we samenwerken.
- Maatwerkrapportage watersportonderzoek Fryslân 2021
- Studie naar het gebruik van de Friese wateren - 2021
- Vitaliteitsonderzoek logiesaccommodaties
- Rapport maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie
- Perspectief 2030 Bestemming Nederland - NBTC
- Beleidsnota Gastvrij Friesland 2028 - Provincie Fryslân
- Uitvoeringsprogramma Gastvrij Friesland 2028 - Provincie Fryslân
- Position Paper Gastvrij Fryslân 2030 - Provincie Fryslân
- Jaaroverzicht Gastvrij Fryslân 2022 - Provincie Fryslân
- Visiedocument vervolg Position Paper Gastvrij Fryslân 2030 - For The Love Of Place
- Ontwikkelkader logiesaccommodaties Súdwest-Fryslân
- Op weg naar een klimaatneutraal toerisme - NBTC
- Voortgangsrapportage - Dagrecreatieve netwerken
- Leidraad bestemmingsmanagement - NBTC
Onze samenwerkingspartners
Toerisme Alliantie Friesland (TAF)
Toerisme Alliantie Friesland (TAF)
De Toerisme Alliantie Friesland (TAF) stimuleert de Friese gastvrijheidsector en voorziet haar van ideeën en initiatieven rond belangrijke thema’s als gastvrijheid, bedrijfsvoering, scholing, innovatie en marketing. De TAF opereert als denktank en bestaat uit vertegenwoordigers uit het Friese bedrijfsleven, het onderwijsveld, de brancheorganisaties als ook de marketingorganisaties en recreatieschap Marrekrite.
Ynbusiness
Ynbusiness
Ynbusiness is een gezamenlijk initiatief van het bedrijfsleven, de provincie Fryslân, de F4-gemeenten (Leeuwarden, Heerenveen, Smallingerland en Sudwest Fryslân), en het Friese hoger en middelbaar beroepsonderwijs, verbonden in het Innovatiepact Fryslân (IPF). Het primaire doel is de ondernemer krachtig te ondersteunen bij de groei van het bedrijf.
Merk Fryslân
Merk Fryslân
Merk Fryslân is de destinatiemanagement-organisatie voor de Provincie Fryslân. Dat betekent dat ze door het jaar heen toeristen zo goed mogelijk verspreiden over de provincie, om piekdrukte te voorkomen. Ze zetten hiervoor marketing en communicatie in, waarmee ze Friesland, de Waddeneilanden, Waddenkust en het UNESCO Werelderfgoed de Waddenzee promoten.
Gemeente Súdwest-Fryslan
Gemeente Súdwest-Fryslan
Waterland van Friesland ligt in twee gemeenten. Een daarvan is de gemeente Súdwest-Fryslân. Gemeente Súdwest-Fryslân heeft ruim 90.000 inwoners. En is het gebied tussen Sneek, Stavoren en de Afsluitdijk.
Gemeente De Fryske Marren
Gemeente De Fryske Marren
Waterland van Friesland ligt in twee gemeenten. Een daarvan is de gemeente De Fryske Marren. Gemeente Súdwest-Fryslân heeft ruim 50.000 inwoners. Elfstedenstad Sloten, en grote dorpen Joure, Balk en Lemmer liggen in het gebied.
Dagrecreatieve Netwerken
Dagrecreatieve Netwerken
De opgave Dagrecreatieve Netwerken is onderdeel van het beleidsprogramma Gastvrij Fryslân 2028 van de Provincie Friesland. Dagrecreatieve Netwerken richt zich op zowel op de fysieke verbinding tussen de toeristische dagrecreatie als op de samenwerking tussen netwerkpartners. Er wordt gewerkt aan het vindbaar, boekbaar en beleefbaar maken van routes, bezienswaardigheden, thema’s, verhaallijnen, evenementenagenda’s en toeristische arrangementen.
NBTC
NBTC
Als de nationale destinatiemanagement-organisatie van en voor Nederland zorgt het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) op basis van relevante kennis en inzichten voor een nationale visie op toerisme. Op basis van deze visie inspireren, verbinden en faciliteren wij steden, regio’s, ondernemers en andere belanghebbenden in en om de bestemming Nederland. Ten behoeve van ons land als een leefbare, geliefde en waardevolle bestemming, voor bewoners, bezoekers en bedrijven.
Het andere Friesland
Het andere Friesland
Het Andere Friesland promoot de regio Zuidoost Friesland. Dit wordt gedaan door de organisatie Stichting Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland. Zuidoost Friesland bestaat uit de gemeenten: Heerenveen, Smallingerland, Weststellingwerf, Ooststellingwerf en Opsterland.
Erop uit in Friesland
Erop uit in Friesland
Erop uit in Friesland promoot de regio Noordoost Friesland. Dit wordt gedaan door Stichting RMT (Regiomarketing en Toerisme). In Noordoost Friesland geniet je van de Waddenkust, het Nationaal Landschap Noardlike Fryske Wâlden, Nationaal Park De Alde Feanen en Elfstedenstad Dokkum.
Oude Zee
Oude Zee
Oude Zee is de regiomarketing organisatie van Noordwest Friesland, georganiseerd door Toeristisch Platform Bestemming Noardwest. Je vindt hier Elfstedenstad Harlingen en Franeker. De regio bestaat uit de gemeenten: Harlingen, Waadhoeke en Leeuwarden.
De Tocht
De Tocht
In een Nederlandstalige muzikale theaterbeleving neemt Musical De Tocht je mee in het indrukwekkende verhaal van vijf vroegere schaatsvrienden die elkaar in de loop der jaren uit het oog verloren zijn.